Kitab Hadiyat al-Baṣīr fī Ma‘rifat al-Qadīr Sultan Muhammad ‘Aydrus al-Butuni: Puriíkasi Teologi Islam di Kesultanan Buton
DOI:
https://doi.org/10.33656/manuskripta.v5i1.26Keywords:
Manuscript, Hadiyat al-Baṣīr fī Ma‘rifat al-Qadīr, Sultanate of Buton, Sultan Muhammad ‘Aydrus, puriëcation of Islamic theology, Naskah, Kesultanan Buton, puriëkasi teologi IslamAbstract
Research on intellectual ëgures in the archipelago has not been recorded properly. One of them is the study of Sultan Muhammad ‘Aydrus, a reformer in Buton, the author of Hadiyat al-Baṣīr fī Ma‘rifat al-Qadīr. This article describes the roles of the theological works of Muhammad ‘Aydrus within Islamic tradition in Buton. The primary source of this article is the manuscript of Hadiyat al-Baṣīr fī Ma‘rifat al-Qadīr. The article concludes that the text Hadiyat al-Baṣīr has a role in the puriëcation of Islamic theology in the Sultanate of Buton, especially trust ‘legacy’ of the reincarnated spirits of the dead. However, the concept of the puriëcation is very different when compared with the puritanical Padri movement in Minangkabau. Muhammad ‘Aydrus’ puriëcation concepts is more polite because he makes the educational process as a method. This text is one of the text used as teaching material in the educational process.
===
Penelitian terhadap sosok tokoh-tokoh intelektual di Nusantara belum direkam secara baik. Salah satu diantara adalah penelitian tentang Sultan Muhammad ‘Aydrus, seorang pembaharu di Buton, penulis kitab Hadiyat al-Baṣīr fī Ma‘rifat al-Qadīr. Artikel ini menjelaskan peran-peran dari karya-karya teologis Muhammad ‘Aydrus dalam tradisi keislaman di Buton. Sumber primer artikel ini adalah naskah Hadiyat al-Baṣīr fī Ma‘rifat al-Qadīr. Artikel ini menyimpulkan bahwa teks Hadiyat al-Baṣīr ini berperan mempuriëkasi teologi Islam di Kesultanan Buton, terutama kepercayaan ‘warisan’ mengenai reinkarnasi roh orang mati. Namun, puriëkasi yang dilakukan sangat berbeda dengan gerakan Paderi di Minangkabau yang terkesan puritan. Puriëkasi yang ditempuh Muhammad ‘Aydrus lebih bersifat santun karena ia menjadikan proses edukasi yang terbilang elegan sebagai sarana. Teks ini merupakan salah satu teks yang digunakan sebagai bahan ajar dalam proses edukasi tersebut.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Manuskripta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.